Edellisessä blogiartikkelissa käsittelimme Office 365:n mukana tulevista sovelluksista Plannerin ja nyt on vuorossa Flow.

Sinulle saattaa ilmaispalvelu IFTTT olla tuttu ja tällä on sama toimintaperiaate: kun ohjelmassa X tapahtuu toiminto Y, Flow vastaa siihen toimenpiteellä Z. Myös iso osa valmiista Flow-malleista on IFTTT:n käyttäjälle tuttuja; julkaise Instagram-kuva Facebook-seinällä, jaa tviitti Facebookissa jne.

Flow:hun liitettäviä erilaisia palveluita on tällä hetkellä 126 ja uusia otetaan käyttöön jatkuvasti. Osan niistä saa käyttöön vain lisämaksusta (merkitty Premium-tunnuksella).

Muutama käytännön Flow-esimerkki:

Kun sähköpostiin saapuu viesti jossa on liite, Flow antaa käskyn tallentaa liite omaan Sharepointiin. Sieltä sen saavat käyttöönsä kaikki jotka sitä tarvitsevat.

Jos käytössä on Freshdesk-asiakaspalvelusofta, saat sieltä uudet kontaktit Outlookiin eikä asiasta tarvitse muistaa erikseen huolehtia.

Määrätystä osoitteesta (vaikkapa asiakkaan yhteyshenkilöltä) saapuneen sähköpostiviestin voi jakaa Slackissa ja/tai Yammerissa. Näin koko työryhmä tietää asiasta yhtä aikaa eikä viesti unohdu kenenkään sähköpostiin.

Ja niin edelleen.

Vaiheita voi liittää yhteen Flow:hun useitakin ja sinne voi myös määritellä viiveitä.

Flow:n käyttöönotto on helppoa: jos sinulla on käytössäsi Office 365 for Business, riittää kun klikkaat sen käyntiin omasta portalistasi. Mieti ensin millainen automaatio helpottaisi omaa työtäsi, tarkista, että käytössä olevat ohjelmistot ja palvelut löytyvät tältä listalta ja nappaa käyttöön joku valmiista malleista tai laadi kokonaan oma. Office 365:n ulkopuolisiin palveluihin tarvitsee kirjautua vain kerran.

Jos tarvitset apua, soita meille 020 749 8080!

Share This